Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.05.2013 15:31 - КОЙ Е КРАЛИ МАРКО И КАКВО ОЗНАЧАВА ИМЕТО МУ?
Автор: prarodinata Категория: История   
Прочетен: 15262 Коментари: 8 Гласове:
15

Последна промяна: 28.07.2013 16:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 КРАЛИ МАРКО, МАДАРА, ТРАКИЙСКИЯТ КОННИК И ТРАКИЙСКИТЕ ИКОНИ НА СВ. ГЕОРГИ. ПРОДЪЛЖЕНИЕ

Продължение на темата за Крали Марко, св. Георги и Тракийския конник.

„Според записана в Първомай (Хаджиелес), Хасковско, коледна песен (СбНУ I, 13) св. Георги отключва небето с левите (показателно!) ключове, за да дарява роса на хората, но след като му принесат жертва едно вакло и виторого агне:  

 

Свети Георги се зарадва  

та си всегна в десни джеб’ве,  

та извади леви ключ"ве,  

та разключи небе, земя,  

та пропадна тъмна мъгла,  

та порося бяла роса, 
          та поникна добра трева,

та попаси сиво стадо.” 

 

„Дарител на влага — роса и дъжд — се явява св. Георги и в една записана в Дерекьой, Казълагачко, и допълнена от Балван, Търновско, песен (СбНУ, XXVIII, 441).”

image 

„В заключение можем да изтъкнем, че св. Георги е един от юна­ците в българския фолклор и „най-добър юнак“ (СбНУ, XXXV, 60), който в рамките на един дуалистичен светоглед държи винаги оръ­жието си в ръка и винаги е готов да влезе в бой, за да унищожи ла­мята.”

 image

„А ка­то имаме пред вид образа, над който се е наслоил образът на св. Георги, ние можем да свържем и народните песни за св. Георги с конника закрилник, към когото са се обръщали при някакво нещастие и към който се е обръщал и земеделецът за плодородие.

 image

„Тъкмо защо­то българските народни песни не са изникнали под църковно влияние, а под влияние на старинни народни предания, към които е прираснало името на св. Георги, в тях няма и помен от мъченията на св. Георги, който мотив „преобладава в руските духовни стихове над този за борбата му с дракона“645, поради това, че те са били създа­дени именно под книжно влияние.”
image

КРАЛИ МАРКО: ОТ СРЕДНОВЕКОВЕН МАКЕДОНСКИ ФЕОДАЛ ДО МИТИЧЕН ПОКРОВИТЕЛ НА ЦЯЛАТА БЪЛГАРСКА ЗЕМЯ

„Но всеки, който е разглеждал песните за св. Георги и е бил запознат с българските юнашки песни, не е могъл да не забележи, че някои мотиви и моменти се срещат и в едните, и в другите (…) Хвърля се на очи, че и Крали Марко подобно на св. Георги се явява дарител на вода. Характерна в това отношение е една народна песен (Сб. Миладинови, 8), която е дадена в сборника като великденска. В тази песен гората е останала без вода, защото „стара самовила“ е събрала водата и „изнесла навръх планината“, където продава „един бардак вода“ за „очи“, но Крали Марко убива самовилата и освобождава водата.”


image

„Близостта в народното схващане на св. Георги и Крали Марко намира израз и в това, че и Крали Марко спасява царска дъщеря (…), освобождава и орачи, и овчари в песен, записана в Спасово, Чирпанско (В. Бончев, 140). Но тук „три синджира роби“ са карани вече не от ламя или юда, а от 200 татари и 500 бошнаци.”

image

 „Въз основа на казаното дотук може да се приеме, че образът на юнака конник в българския фолклор е изграден върху старинния образ на героя конник, в чиито жили тече тракийска кръв и който поради историческата конкретизация, която, смятам, е основен закон в развитието на българския юнашки епос, е преминал през различни превъплъщения. Най-значителното от тях е Крали Марко.

image

 

image

МАРК на тракийски език означава ‘(червен) кон’. Никак не е случайно, че по-новото превъплъщение на героя-конник се зове именно Марко. Тази дума може да се открие и до днес в името на любимия помощник на отрудения, беден български селянин (конят е бил твърде скъп) – магарето, което винаги е Марко, б.м.

image

image

 

И като се връщаме към една своя мисъл, изказана в работата ни за произхода на песента за дете Дукадинче, бихме искали да изтъкнем отново, че митичните черти на Крали Марко не са се появили по-късно в образа на историческата личност на прилепския крал, но че те са черти на култовия и митичен образ на героя конник, на първообраза, който се свързва в процеса на историческата конкретизация с Крали Марко. Митичните подвизи на Крали Марко идват от преданията за героя конник, който призрачен и реален е бродил през вековете и хилядолетията из Балканския полуостров, зароден у първите му жители или осиновен в далечното минало от тях. Крали Марко е последното превъплъщение на хероса и в него българският и южнославянският фолклор изобщо е запазил по силата на историческата конкретизация част от фолклорното богатство на траките. Нека споменем тук още, че кърменият от самодиви Крали Марко напомня и един от образите на тракийския херос. Така майката на Рез над трупа на убития си син казва: „И баща ти не те предаде в ръцете на смъртни, за да бъдеш отгледан, но на изворните нимфи. Отгледан чудесно от тия девойки, ти надмина мъжете на Тракия, о сине”.

image

 

(Следващата снимка вероятно представя сцена на инвеститура: Богинята-Майка връчва властта на Божествения наместник на земята – Царя-конник. Конят тържествено е положил крак върху жертвеник. Името Крали Марко всъщност означава точно ‘Цар-конник’, Б.м.) 

И в същност тъкмо конкретизирането на мита за героя конник чрез Крали Марко прави от последния конник. Историческият прилепски владетел не е бил виждан от съвременниците си като такъв, както може да се заключи от това, че на една от стените в църквата на манастира, посветен на св. Димитър до Скопие, Крали Марко, който е построил манастира, е нарисуван с архиерейска корона на главата, със златен кръг наоколо. В дясната си ръка той държи свитък, а с лявата се опира на сабята си. Около лика му стои надписът „Въ Христа Бога благоверен краль Марко“, какъвто надпис има и върху сечените от Марко монети.”

image

 „Развитието на юнашкия ни епос е по-нататъшна историческа конкретизация на тракийския герой конник. Касае се за едно развитие, при което тракийското наследство е било просмукано през вековете от славянско и българско жизнено съдържание.”

image

„Само ако приемем, че св. Георги и Крали Марко са превъплъщения на балканския герой-конник, бихме могли да обясним близостта между тези два образа, която намира израз в това, че те се срещат в песни с еднакво съдържание, че те извършват еднакви подвизи според редица народни песни: борци срещу ламята, дарители на вода, освободители на роби. На почвата на християнско-религиозното виждане на св. Георги не би могло да се осъществи сближаването му с Крали Марко. Преплитането на еднакви мотиви в песните за св. Георги и за Крали Марко е било възможно, защото те са били чувствувани от народа като два вътрешно близки образа. А чувството за тази близост е било създадено от това, че те са изникнали върху една и съща основа — представата за героя конник, приета от траките”.

image


Нека всеки, който е стигнал дотук :) прочете и статията на Андрей Киряков за Крали Марко и тракийския конник, заслужава си!





Тагове:   фолклор,   оръжие,   вода,   траки,   Мадара,   змия,   Църква,   св Георги,   релеф,   род,   ловец,   Гергьовден,   образ,   богатство,   Дракон,   култ,   юнак,   наследство,   ламя,   Марко,   магаре,   копие,   Юда,   светец,   влага,   пазител,   божество,   фол,   народна песен,   Мала Азия,   традиция,   борба,   баласчев,   плодородие,   роса,   тракийски,   конник,   убива,   ритуал,   жертвеник,   МАДАРСКИЯ КОННИК,   прародина,   Земеделец,   приемственост,   изображение,   скален,   тракийско наследство,   Херос,   древнобългарски,   Крали Марко,   закрилник,   Покровител,   прародината на българите,   прародината,   оброчни плочки,   рез,   скално светилище,   бог конник,   цар конник,   тракология,   тракийския херос,   евгений теодоров,   простреляната икона,   траколог,   древнотракийско светилище,   Християнска църква,   прадед,


Гласувай:
15
0



1. danailvdimitrov - няма как св.Георги да е свързан с тракийския конник
11.05.2013 21:03
понеже първите му икони включително и самоизографисалата се икона в нашия Зографски манастир са на образа му като военен. Там няма никакъв кон.Едва след чудото със змея във гр.Вирит (дн.Бейрут) при което се явява на кон и с копие убива змея започва неговото изобразяване на кон. И това става там в във Вирит където заради това чудо се обърнали в християнството 25 000 души.

С това изображение става известен и в Грузия и особенно в Русия. Така, че нашия "тракийски конник е по-скоро съвпадение на образите" .
цитирай
2. prarodinata - Г-н Димитров, ще Ви помоля да четете ...
13.05.2013 19:54
Г-н Димитров, ще Ви помоля да четете по-внимателно. Не твърдя (а всъщност Евг. Теодоров не твърди, защото публикацията ми относно св. Георги се състои изцяло от цитати от неговото 'Древнотракийско наследство в българския фолклор'), че св. Георги е свързан с тракийския конник, а че култът към него е продължение на древнобългарския култ към Конника. Нали правите разлика между конкретния исторически образ и религиозните практики, свързани с него?

Поздрави!
цитирай
3. sparotok - !
16.05.2013 19:06
Конника е свещен за дедите ни защото те са първите, които са опитомили това благородно животно. Бивайки колесничари и конници, предците ни лесно покоряват други народи и им налагат езика и културата си.
цитирай
4. sparotok - !
16.05.2013 19:10
Няма съмнение, че по-голямата част от нашия фолклор е с тракийски корени.

Марко, или Марка е наистина тракийска дума за кон, като значението е червен, или черен.

Тази дума е дадена на галите под формата марко-боен кон, а и на германите. От марко идва старовисоконемската meriha-кон.
цитирай
5. danailvdimitrov - Г-н Прародина, ще Ви помоля да се съсредоточите върху смисъла не върху "четенето"
25.05.2013 17:13
prarodinata написа:
Г-н Димитров, ще Ви помоля да четете по-внимателно. Не твърдя (а всъщност Евг. Теодоров не твърди, защото публикацията ми относно св. Георги се състои изцяло от цитати от неговото 'Древнотракийско наследство в българския фолклор'), че св. Георги е свързан с тракийския конник, а че култът към него е продължение на древнобългарския култ към Конника. Нали правите разлика между конкретния исторически образ и религиозните практики, свързани с него?

Поздрави!



А смисълът беше в това ,че първите изображения на св.Георги не са с кон, докато тези на които е изобразен като конник са се появили най-рано в Берит!

Та като как "тракийския конник" има нещо общо със св.Георги ? Освен визуално разбира се.

Поздрави!
цитирай
6. oris - В българското народно творчество ...
14.06.2013 22:59
В българското народно творчество Свети Георги е отъждествяван с мъжки змей, който е в борба с женски змей, ламя (този факт и много други може да се намерят в книгата "Българска народна митология" от Иваничка Георгиева). Мъжкият змей е духовното начало, змеицата/ламята е материалното начало. В случая духът е овладял материята - копието на Свети Георги е в устата на змеицата, но без да я убива (вижте картината "Saint George and the Dragon" на Paolo Uccello).

Същото постижение е описано с израза „Да хванеш бика за рогата”, който идва от легендата за седмия подвиг на Херкулес. На гръцкия герой било заповядано от цар Евристей да доведе животното в Микена, за да бъде принесено в жертва на бог Посейдон. Херкулес го укротил, хващайки го за рогата.

Същото е направил и Христос: "В света скърби ще имате, но дерзайте; Аз победих света."


"Българска народна митология", 1993 г., Иваничка Георгиева
http://www.mling.ru/etnolingvistika/bg/muth_bg/

В книгата са дадени взаимовръзките, които разкриват приемствеността между образите на Тракийския конник, Крали Марко и Свети Георги. Също така е обяснен и произхода на редица християснки светци. Оказва се, че това са всъщност божества от по-старите местни религии и вярвания, наричани сега езически (всъщност това е хубава дума - "езически" означава "народен"). Тези божества са внесени в християнството като, разбира се, имената им са сменени и към всеки е прикачена измислена история за миналото му и за чудото, което е извършил, за да бъде обявен за светец. Така именно Тракийският конник става Свети Георги.

Поздрави!
цитирай
7. oris - Ако на някой му е интересно - и в Ин...
26.06.2013 14:18
Ако на някой му е интересно - и в Индуизма има конник като свети Георги Победоносец. Това е Калки, десетото (последното) превъплъщение на върховния и единствен бог-създател. Калки идва в края на Кали-юга, ерата на материализма, воюва със злото и го унищожава напълно. Само малка част от хората оцеляват и те стават зърната, от които израства човешката цивилизация през следващата Сатя-юга.

Kalki: http://en.wikipedia.org/wiki/Kalki

Kalki Avatar - The Apocalyptic Horse Rider: http://www.yoga-philosophy.com/eng/kalki/kalki.htm
цитирай
8. prarodinata - Ако на някой му е интересно - и в Ин...
26.06.2013 20:22
oris написа:
Ако на някой му е интересно - и в Индуизма има конник като свети Георги Победоносец. Това е Калки, десетото (последното) превъплъщение на върховния и единствен бог-създател. Калки идва в края на Кали-юга, ерата на материализма, воюва със злото и го унищожава напълно. Само малка част от хората оцеляват и те стават зърната, от които израства човешката цивилизация през следващата Сатя-юга.

Kalki: http://en.wikipedia.org/wiki/Kalki

Kalki Avatar - The Apocalyptic Horse Rider: http://www.yoga-philosophy.com/eng/kalki/kalki.htm


Определено смятам, че сегашната Кали юга е към своя край. Време е Конникът да слезе и отново да поведе своята вечна битка срещу хаоса, дисхармонията и дисбаланса във Вселената, които за краткост наричаме просто Зло.

Поздрави и благодаря за уместната аналогия, която давате!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: prarodinata
Категория: История
Прочетен: 797639
Постинги: 40
Коментари: 760
Гласове: 1171