Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.06.2012 21:04 - Плочата, изписана на Кирилица, от тракийско светилище, понастоящем параклис, Широка лъка
Автор: prarodinata Категория: История   
Прочетен: 25881 Коментари: 10 Гласове:
27

Последна промяна: 09.05.2013 11:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
       За търсещите, които не пестят време и енергия да изкачват планинските върхове в търсене на корените си, както и за любителите на сериозни исторически и краеведски изследвания, не е тайна, че голяма част от тракийските светилища по нашите земи след приемане на християнството продължават да бъдат почитани от местното население. Няма и как да е иначе, защото повечето древни светилища (или селища) са функционирали като такива в продължение на един много дълъг период от време. Археологическите разкопки всяка година предоставят по няколко нови примера за стари селища/светилища, които са били обитавани непрекъснато от каменно-медната до желязната епоха, а и след това дори и през Средновековието.

       При въвеждането на християнството на много древни оброчища се строят православни храмове (На места с ислямизирано население след падането на България под османско владичество тракийските светилища се превръщат в мюсюлмански храмове-текета. Най-известният пример е Демир баба теке край с. Свещари). Това е начинът новата религия да приобщи старите култове и да използва свещените им места за привличането на местното население в лоното на християнската църква. Достатъчно е човек да се разходи из "Асеновградската Света гора", например, за да се увери, че десетките църкви и параклиси, накацали по стръмните родопски склонове над града са без изключение древни светилища, почитани без прекъсване от незапомнени времена от праисторията до наши дни.

       Именно за едно такова място ще стане въпрос в тази публикация. А причината е проста: последната, седма плоча, изписана на Кирилица, която ще представя днес, се намира в параклис, изграден на мястото на доказано тракийско светилище. Нещо повече, най-горният ред на Плочата, който е от времето на построяването на параклиса и освещаването й, преди тя да заеме полагаемото й се място в олтара, е съвсем четлив и освен името на патрона на храма великомъченик Георги и датата 1908 г. носи и надписа "НОВО"! Така положилите плочата в олтара са указали, че текстът по-долу е много по-стар.

         Но да не губя време и преди да покажа плочите, да ви представя това въздействащо светилище с думите на талантливия изследовател на българския фолклор Евгений Теодоров. Цитатите се отнасят именно за него и са от изключителната му книга "ДРЕВНОТРАКИЙСКО НАСЛЕДСТВО В БЪЛГАРСКИЯ ФОЛКЛОР" (акад. изд. "Професор Марин Дринов", София, 1999). Книгата е издадена за пръв път през 1972 г. (!)  и след прочита й дори и най-закоравелите отрицатели на тракийския произход на българите ще бъдат сериозно разколебани. Работата на Теодоров представя стотици примери за директна приемственост в обредността, философията и светоусещането между старите траки и българите. Книгата ще бъде обект и на бъдещи мои публкации:

       "... поставихме си за задача при нашите обиколки установяването на всички елементи на гергьовското хоро, което ни се удаде през 1997 г. в Родопите и то главно в ***, Широколъшко, на сбора, който става в околностите на селото [...] А самият сбор на Гергьовден става на едно от възвишенията което се издига над селото . Това възвишение господствува над цялата околност и се спуща стръмно над дола и над падината, които го обграждат...

image    
image
  На най-високата точка на това възвишение, издадена като някакъв нос, откъдето се открива рядко величествен изглед към далечни хълмове и върхове, се намира и днес един малък параклис.
image Параклисът с вековните дъбове (б. моя)

Тук до параклиса е имало много стара дъбова гора. От нея са останали сега двадесетина дънери и дървета, които според местните хора били 500-600 годишни.
image
Някои от тях са обгорели от мълнии.
  image
Там, където е построен параклисът, имало развалини и това място било от незапомнени времена оброчище, а недалече има и извор.

image Останки от древен зид (б. моя)

Мисля, че едни разкопки тук ще дадат богат материал... Встрани от параклиса има оброчен камък, на който заклаха агнето.
image Оброчният камък. Обърнете внимание, че също както и Плочите, на древния камък е издълбан кръст, за да бъде осветен и адаптиран към новата религия (б. моя)
На Гергьовден за събора се стичало населението и от далечната околност още от тъмни зори. На сбора хорАта се откривали с един особен танец, който в цялата околност се играел само тук и то само от определени лица." (Теодоров, 1999, стр. 50)

       Предполагам, че Евг. Теодоров дори не е и предполагал, че освен ценния етнографски материал, който е събрал на това място по време на гергьовския събор през 1957 г., древното светилище ще даде на поколенията още едно съкровище, до което се докоснахме през 2009 г.:
 
image  
image  
image
image Обърнете внимание колко е различна ортографията на новия надпис ("храм в. м. Георгий") от тази на текста по-долу
image  
image

image

image "НОВО"
  image

image 1908 г. - годината на построяване на парклиса и освещаване на плочата за олтар.

      Честитя на всички сънародници появата на седемте български светини. Те не идват в случайно време, нито по случаен начин. И вместо да пилеем потенциал, съмнявайки се в очевидното, нека прочетем в каменната тетрадка на дедите ни Словата на Силата, която така ни липсва днес.

 



Гласувай:
27



1. zvezdichka - Здравейте!
11.06.2012 15:47
Заглавието ме интригува и исках да ви попитам за мястото, където се намира параклиса. Миналата година ходихме по тези места в Родопите и ми бяха споменали за параклиса "Св.Георги" във Върбово. Оглеждах се за него, но не успяхме да го намерим. Иначе селцето така ме впечатли. Но за съжаление и църквата беше затворена. Разбрах, че селото е изградено от различни махали. А параклиса къде точно се намира? От снимките личи, че е на високо място навярно?
Интересни сведения давате в постинга си!
цитирай
2. prarodinata - Заглавието ме интригува и исках да ...
11.06.2012 18:37
zvezdichka написа:
Заглавието ме интригува и исках да ви попитам за мястото, където се намира параклиса. Миналата година ходихме по тези места в Родопите и ми бяха споменали за параклиса "Св.Георги" във Върбово. Оглеждах се за него, но не успяхме да го намерим. Иначе селцето така ме впечатли. Но за съжаление и църквата беше затворена. Разбрах, че селото е изградено от различни махали. А параклиса къде точно се намира? От снимките личи, че е на високо място навярно?
Интересни сведения давате в постинга си!


Ние стигнахме до параклиса по мек планински път от Широка лъка. Предполагам, че от с. Върбово ще е по-близо, защото от Широка лъка беше много далеч – отне ни повече от 40 минути с джип нагоре, на места пътят беше много лош. Няма как да Ви упътя откъде се минава, ако ходите пак в района, отидете във Върбово и оттам питайте за пътя до параклиса.
Често най-ценните места са доста трудно достъпни и изискват да си наистина мотивиран, за да ги откриеш. Когато го направиш, обаче, удовлетворението е голямо и усилията си заслужават.

Успех!
цитирай
3. zvezdichka - Благодаря!
11.06.2012 19:50
prarodinata написа:

Ние стигнахме до параклиса по мек планински път от Широка лъка. Предполагам, че от с. Върбово ще е по-близо, защото от Широка лъка беше много далеч – отне ни повече от 40 минути с джип нагоре, на места пътят беше много лош. Няма как да Ви упътя откъде се минава, ако ходите пак в района, отидете във Върбово и оттам питайте за пътя до параклиса.
Често най-ценните места са доста трудно достъпни и изискват да си наистина мотивиран, за да ги откриеш. Когато го направиш, обаче, удовлетворението е голямо и усилията си заслужават.

Успех!


Напълно съм съгласна с теб. Мотивацията е наложителна и когато човек търси дадено място често пъти му се налага да го открие по трудния начин. Поне при нас много често е така, поради факта, че няма информация как да се стигне до дадено място. Но така човек открива много повече неща.
Но Върбово е едно прекрасно място и с удоволствие бих го посетила отново, когато имаме път към Родопите естествено. Мен толкова неща ме очароваха, че не счетох за загуба, че не съм открила параклиса, но това е причина човек да се върне отново на даденото място :). А относно вековните дървета, за които споменаваш много се зарадвах и на гигантите, които видях по пътя за селцето. Естествено слязох много преди него, виждайки един красив каньон и тръгнах пеш след колата :). А бях очарована и когато попаднах в това китно селце. През цялото време се оглеждах по баирите за параклиса, но влизайки в селцето загубих ума и дума и дори забравих да попитам за параклиса човека, когото разпитвахме за селцето.
цитирай
4. prarodinata - Ние стигнахме до параклиса по мек ...
11.06.2012 21:34
zvezdichka написа:
prarodinata написа:

Ние стигнахме до параклиса по мек планински път от Широка лъка. Предполагам, че от с. Върбово ще е по-близо, защото от Широка лъка беше много далеч – отне ни повече от 40 минути с джип нагоре, на места пътят беше много лош. Няма как да Ви упътя откъде се минава, ако ходите пак в района, отидете във Върбово и оттам питайте за пътя до параклиса.
Често най-ценните места са доста трудно достъпни и изискват да си наистина мотивиран, за да ги откриеш. Когато го направиш, обаче, удовлетворението е голямо и усилията си заслужават.

Успех!


Напълно съм съгласна с теб. Мотивацията е наложителна и когато човек търси дадено място често пъти му се налага да го открие по трудния начин. Поне при нас много често е така, поради факта, че няма информация как да се стигне до дадено място. Но така човек открива много повече неща.
Но Върбово е едно прекрасно място и с удоволствие бих го посетила отново, когато имаме път към Родопите естествено. Мен толкова неща ме очароваха, че не счетох за загуба, че не съм открила параклиса, но това е причина човек да се върне отново на даденото място :). А относно вековните дървета, за които споменаваш много се зарадвах и на гигантите, които видях по пътя за селцето. Естествено слязох много преди него, виждайки един красив каньон и тръгнах пеш след колата :). А бях очарована и когато попаднах в това китно селце. През цялото време се оглеждах по баирите за параклиса, но влизайки в селцето загубих ума и дума и дори забравих да попитам за параклиса човека, когото разпитвахме за селцето.


Сигурен съм, че при следващото ти ходене към Върбово ще откриеш и параклиса. Най-ценните места разкриват постепенно тайните си и понякога са нужни повече от 1 посещения, за да видиш всичко. А точно, когато си помислиш, че вече всичко си видял, намираш нещо неподозирано...

Поздравявам те за това, че не се отказваш от трудностите. Точно с тази нагласа успяхме да заснемем цели 7 плочи :)

Успехи и още много приятни мигове из вълшебните кътчета на Родината!
цитирай
5. zvezdichka - Благодаря ти!
18.06.2012 12:53
Но това никога не би ми минало през ума: "А точно, когато си помислиш, че вече всичко си видял, намираш нещо неподозирано...", в смисъл, че винаги има по нещо, което остава скрито от погледа на човек и ние не ходим с такава нагласа, че всичко сме видели. Просто се наслаждаваме на това, което откриваме и което се открива само пред очите ни, понякога дори и неподозирано, както и ти самия си се изразил, защото много често сме попадали на такива места без да сме ги търсили :).
А ние обичаме нашата дива и девствена природа и я търсим!

Успех и на теб в откриване на чудните загатки, свързани с нашата древност!
цитирай
6. prarodinata - Но това никога не би ми минало през ...
18.06.2012 22:19
zvezdichka написа:
Но това никога не би ми минало през ума: "А точно, когато си помислиш, че вече всичко си видял, намираш нещо неподозирано...", в смисъл, че винаги има по нещо, което остава скрито от погледа на човек и ние не ходим с такава нагласа, че всичко сме видели. Просто се наслаждаваме на това, което откриваме и което се открива само пред очите ни, понякога дори и неподозирано, както и ти самия си се изразил, защото много често сме попадали на такива места без да сме ги търсили :).
А ние обичаме нашата дива и девствена природа и я търсим!

Успех и на теб в откриване на чудните загатки, свързани с нашата древност!


Благодаря за сърдечното пожелание! Всеки може да бъде откривател на нашата древност. За това дипломи не са нужни. Една крачка встрани от утъпкания път и откритията започват...



цитирай
7. dimitartonin - Параклисът
21.09.2012 18:39
Ето приблизителни координати за параклиса Св. Георги:
http://wikimapia.org/#lat=41.693308&lon=24.5639921&z=17&l=11&m=b
цитирай
8. prarodinata - Ето приблизителни координати за ...
17.10.2012 10:29
dimitartonin написа:
Ето приблизителни координати за параклиса Св. Георги:
http://wikimapia.org/#lat=41.693308&lon=24.5639921&z=17&l=11&m=b


Благодаря много за координатите! Определено ще са от полза за всеки, който има желание да стигне до това невероятно място. Иначе не е особено лесно да се намери...
Поздрави!
цитирай
9. demograph - Някой разчел ли е надписите?
29.10.2012 02:29
Ако да, пуснете текста.
цитирай
10. prarodinata - Ако да, пуснете текста. Здравей...
01.11.2012 10:34
demograph написа:
Ако да, пуснете текста.

Здравейте!

Няколко души се опитват да 'преведат' текстовете от Плочите, но това няма как да стане веднага. За съжаление интерес от специалисти-епиграфи към тези артефакти засега няма, но ... ние не бързаме, всяко нещо с времето си.
Разбира се вратите тук са винаги отворени за всеки, специалист или не, който има желание да помогне за разчитането.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: prarodinata
Категория: История
Прочетен: 1537807
Постинги: 49
Коментари: 896
Гласове: 2105