2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. kvg55
5. zahariada
6. reporter
7. demograph
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. wonder
13. grigorsimov
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. mt46
6. ka4ak
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. iw69
6. kalpak
7. rosiela
8. savaarhimandrit
9. dokito
10. varg1

Прочетен: 24936 Коментари: 15 Гласове:
Последна промяна: 09.05.2013 11:07


.jpg)
(1).jpg)
.jpg)
.jpg)
Археологическите проучвания показват, че изграждането на внушителния храм е започнало около IV-V в. сл. н.е., което я прави една от най-старите църкви в България. Разбира се, както много от християнските светини по нашите земи, и Червената църква е построена върху древно скално светилище. Изследователите са установили, че върху тракийското светилище е бил изграден хероон на неизвестен засега воин или цар, а с навлизането на християнството в България мястото е започнало да се използва като мартирий, където са съхранявани мощите на тракийски мъченици за Христовата вяра. Дострояванията и промените през следващите векове оформят облика на базиликата, част от която все още може да видим и днес.
Това съвсем накратко е официалната история на този забележителен паметник. Изследователите споменават бегло, че църквата е обслужвала тракийски град от римската епоха и вероятно е изградена върху по-старо светилище. И с това опитите тя да бъде поставена в някакъв исторически и културен контекст приключват.
Днес новите данни налагат преосмисляне на мястото на църквата в българската история и въздигането й като символ на невероятно устойчивата приемственост в културата, традициите, а и в гените на населението по българските земи от най-дълбока древност до наши дни.
Информацията, достъпна до днес, несправедливо спестяваше няколко хиляди години от историята на това забележително място. Така любителите на историята оставаха в неведение за връзката на църквата с известната само на много тесен кръг специалисти праисторическа селищна могила, намираща се в непосредствена близост до нея.
И още един много важен детайл оставаше в сянка – праисторическото селище е изградено около мощен карстов извор (понастоящем помпена станция, захранваща Перущица и кв. Пастуша с питейна вода). Могилата е в непосредствена близост до днешната Червена църква и скалата, върху която е построен храмът, без съмнение е била включена в границите му, най-вероятно като култово място – светилището на селото. Наличието на природните дадености – вода и скала до нея – предопределят създаването на цялостен култов и селищен комплекс още от ранния неолит (датировката е безусловна, поради наличието на особен тип рисувана с червена и бяла боя керамика, която е характерна само за ранния неолит в Тракия). Като добавим и факта, че изворът при Пастуша отводнява един наситен с древни светилища и укрепления район – северните склонове на Родопите над Перущица – добиваме представа за огромната културна значимост на тази свещена територия-люлка на българската цивилизация и крепост на българския Дух.
На снимката се вижда скалната основа, върху която е построена църквата.
ИСТОРИЧЕСКА ХРОНОЛОГИЯ НА СЕЛИЩНИЯ ЖИВОТ В РАЙОНА НА ЧЕРВЕНАТА ЦЪРКВА
1. Най-ранни следи от живот в организирано селище около карстовия извор Пастуша, ранен неолит (7 000 – 6 000 г. пр. Хр.); Разрастването на селището и увеличаването на броя на населението благодарение на добрите условия за духовно и материално развитие води до разселвания и основаване на други праисторически селища в близката околност – района на Пастуша, Перущица и Брестовица;
Керамични фрагменти, ранен неолит. По-долу ще представя и керамика от неолита и каменно-медната епоха, намерена на сел. могила Пастуша при реставрационните работи на Червената църква
2. Селището е напуснато от жителите си и прекратява живота си през каменно-медната епоха (5 000 – 3 000 г. пр. Хр.);
3. Свещеният извор и скалното светилище стават център, около който се формира тракийско селище, съществувало и през римската епоха (I–IV в. сл. н.е.), а впоследствие животът в него продължава и през късната античност, за да завърши като средновековно българско селище през XIII – XIV в. Територията, на която се намира църквата, често преминава ту в български, ту във византийски ръце през Средновековието, “но за цялото Средновековие на хронистите се налагало впечатлението, най-точно изразено от византиеца Георги Акрополит, че ‘живущите там били българи и отхвърляли игото на чуждоплеменниците (т.е. византийците)” [2];
4. Около Червената църква е разкрит и значим средновековен некропол (XI – XIV в.) с десетки погребения, някои от тях с богат гробен инвентар: гривни от синьо и черно стъкло и мед, медни кръстове, железни брадви, чукове и боздугани. Местните българи продължават по традиция да погребват мъртвите си в некропола върху древното светилище близо век след като църквата вече е била неизползваема и запустяла [2].
НАХОДКИ
Селищната могила Пастуша започва живота си по време на ‘Неолитната революция’ (9 000 – 6 000 г. пр. Хр.), когато на Балканския полуостров и в Близкия Изток възникват първите земеделски общества; те започват да използват глината наред с камъка за производство на съдове и предмети за култа и бита. Селището е обитавано през цялата неолитна (новокаменна) епоха и приключва съществуването си през каменно-медната епоха (5 000 – 3 000 г. пр. Хр.
Най-древните находки, представени тук, са от ранния неолит и следователно са едни от най-старите керамични артефакти в света; украсени са с характерната за култовата керамика от епохата червена и бяла боя (Най-известният сред шедьоврите на раннонеолитното изкуство в България е ритуалният съд-елен от с. Мулдава, в близост до Асеновград, вж. по-горе). Керамиката е висококачествена и прецизно обработена, за да придобие гланц, а богата орнаментиката по нея свидетелства за силно развито абстрактно мислене.
Артефактите от средния и късния неолит (6 000 – 5 000 г. пр. Хр.) са представени тук с характерната нанасяна с нокът украса.
Керамични фрагменти от селищната могила Пастуша, неолит
За каменно-медната епоха (5 000 – 3 000 г. пр. Хр.) са характерни ослепително полираните съдове, украсени със сложни орнаменти от блестяща материя.
От керамиката на повърхността на могилата, както и от теренното проучване на Петър Детев преди десетилетия не са намерени материали, показващи обитаване след каменно-медната епоха.
Освен техническото съвършенство на древните майстори-грънчари при обработката на керамиката, не можем да подминем и творческия импулс, стремежът към красота, симетрия и изящество в онази толкова далечна от нас епоха. Не е никак чудно, че споменът за богатото и развито праисторическо селище край буйния карстов извор в Пастуша, е оцелял хилядолетия след това. Животът в околността обаче никога не е прекъсвал. За това говорят множеството праисторически обекти в района на гр. Перущица. В по-ново време, през бронзовата и желязна епохи са изградени множество тракийски укрепления, градът Драговец, храмове (напр. известната Духова могила, в близост до която са намерени няколко изцяло запазени колесници, понастоящем съхранявани в Лувъра и Ермитажа) и гробници, а районът около гр. Перущица и стръмните северни склонове на Родопа е осеян с древни култови места – скални светилища.
Едно от тях е била и скалата, върху която култовото място на най-старите обитатели на Перущенския край прераства в Червената църква през 5-6 век от н. е. Недвусмислено доказателство, че преди да се превърне в християнска църква, на това място е имало тракийско светилище, е намереният при реставрационните работи в непосредствена близост до църквата фрагмент от мраморна оброчна плочка на тракийския конник – богът-герой на траките, изобразен на над 20 000 оброчни плочки, намерени на територията на днешна България.
Фрагмент от оброчна плочка на Тракийския Конник, намерен при реставрационните работи на Червената черква. При археологическите разкопки от началото и средата на миналия век са открити множество тракийски оброчни плочки, сигурно доказателство, че преди църквата на мястото е имало старо светилище.
Както и на десетки други места из България, древните праисторически селища и светилища в по-ново време се използват и от траките, които като преки приемници наследяват и развиват културата и традициите на праисторическото население, обитавало района на днешната община Перущица. Но много малко са местата, които могат да се похвалят с непрекъсната история още от зората на днешната цивилизация! Никак не е чудно тогава, че и в 21-и век този безценен български кът отново става притегателна точка за сънародниците ни от близо и далеч. Поклонническият "туризъм" печели все повече последователи сред българите, които изпитват потребност да се докоснат до корените си. А праисторическото селище с Червената църква е едно от местата, където нашите корени проникват най-дълбоко в българската земя.
1. Източници:
Ст. Бояджиев, Архитектура, първоначално предназначение и преустройства на Червената църква край Перущица.
2. М. Ваклинова, „Червената църква и нейният средновековен некропол”.
3. А. Грабар, Живописта на Червената църква.
4. П.Детев, Й. Детев, Прародината на траките.
В. Николов, Праисторическа Тракия.
Frolow, A., L’Eglise rouge de Perustica. – Bbyzi, 1, 1949, p. 15-42; 2, 1950, p. 449-477.
Забележка: Всички находки от праисторическото селище и Червената църква са намерени при реставрационните работи от 2012-2013 г. и ми бяха предоставени с цел да ги документирам и публикувам, за което благодаря на фирмата-изпълнител.
Тагове:
Надписите на Античния театър в Пловдив –...
Видинска Крепост
На кой българин Сталин се е молил
Древните технологии и Познание на предци...
30.04.2013 00:19
30.04.2013 11:15
Благодаря Ви, опитвам се да аргументирам и илюстрирам тезите си, доколкото мога. Ще се радвам да споделите впечатления и интересни факти от работата си на Червената църква. Предполагам, че сте открили доста интересни неща?
Поздрави!
Благодаря! Надявам се все повече хора да проявяват интерес към истинската българска история и към знакови места като Червената църква.
Поздрави!
Да, мястото наистина си заслужава! Аз съм ходил доста пъти и досега не ми е омръзнало :)
а го има и на хартиен носител,виж страници 22,23 и 24!:)
issuu.com/aramagopyan/docs/pravo_na_svoboden_izbor_broi1
Та блога подкрепи инициативата на Николай Ганчев - alexooo.blog.bg и рестврацията стана ФАКТ!!!:)))
а го има и на хартиен носител,виж страници 22,23 и 24!:)
issuu.com/aramagopyan/docs/pravo_na_svoboden_izbor_broi1
Та блога подкрепи инициативата на Николай Ганчев - alexooo.blog.bg и рестврацията стана ФАКТ!!!:)))
Не съм съвсем нов, но явно съм пропуснал тази хубава инициатива. Важното е, че резултатът е налице. Поздравления!
Брестовица също може да се похвали със стари селища от ранния неолит. 9 – 10 000 години история, това е истината за този район...
Един въпрос: знаете ли кога е построена помпената станция при Червената църква? Интересно ми е до кога изворът е бил 'свободен'...
Поздрави!
Благодаря за поздравленията. Наистина, няма да сгрешиш, ако идеш и на място видиш за какво става дума.
Поздрави!
Явно още от древността в района се е произвеждало вино. Линовете са характерни за траките. Част от водата във виното се е изпарявала поради широката повърхност на каменния съд и затова напитката е била гъста и тежка. За разлика от етиопските пришълци – гърците – нашите здрави балканци пиели еликсира неразреден, както само истинските мъже могат :)
Наздраве!

2. Блогът на Sokoli
3. МАГУРА - ИЗТОЧНИК НА МОЩ
4. Ние сме българи, не татари
5. Трапецовидните ниши – обяснението
6. Народно-образователен блог на Валентин Иванов - АТИЛ
7. Истината ще ви направи свободни
8. Истинската история на българския народ
9. Монархистъ - Kонсерваторъ
10. Свастиките на баба Вида