Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.05.2019 23:40 - За видимостта от едно от най-значимите древнобългарски светилища – вр. Енихан, Родопите
Автор: prarodinata Категория: История   
Прочетен: 6617 Коментари: 20 Гласове:
13

Последна промяна: 28.05.2019 00:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

ПОГЛЕД НАДАЛЕЧ ОТ ВР. ЕНИХАН (СВОБОДА, МОМЧИЛ)

image
По-важните обекти, видими от вр. Енихан

И тази Нова година (2016) по вече установена традиция посетихме вр. Енихан над с. Давидково в Родопите. Денят беше ясен и надеждата ни беше да зърнем отново онази мистична картина на издигащия се от белите води на морето, приличен повече на видение, отколкото на реална гледка, остров Самотраки.

image
о. Самотраки, гледан от вр. Енихан (02.01.2015 г.)

При предното ни посещение в самото начало на 2015 г. имахме невероятния късмет да се насладим на тази магия, но сега, в края на същата година над Бяло море се стелеше мъгла и дори то се виждаше едва, само като огряна от слънцето светла ивица. За наблюдение на Самотраки и дума не можеше да става. Сега вече разбрахме защо местните хора се изненадват, когато им споменем, че сме видели острова от върха. Един от тях (около 55-годишен) потвърди, че е виждал морето само като дете, а нито един от местните хора не знаеше, че оттам може да се види този изключително значим за древната българска история остров, който се намира на 150 км по права линия от вр. Енихан.

image

Дори и да не се виждат Бяло море и Самотраки, винаги си заслужава човек да изкачи 604-те стъпала до върха. Освен досега с едно от най-значимите древнобългарски светилища (за съжаление от огромните побити камъни на върха днес не е останало нищо), Енихан предлага и зашеметяващи гледки във всички посоки. Под краката ти се люлеят безкрайните дипли на Родопите, които сякаш заемат целия свят, а иззад тях надничат още по-високи върхове на други планини, които предизвикват българина да провери какво е запомнил от уроците по география в училище.

Благодарение на ненормално меката зима тази година сняг в Родопа имаше само на най-високия вр. Перелик (ако не броим изкуствения на Пампорово) и така знаехме, че всички заснежени върхове, които виждахме, са в други планини. Този факт плюс добрата видимост на запад и на север ни помогна да допълним картината на огромния наблюдателен потенциал на този родопски връх.

За вр. Ботев бяхме сигурни, но за останалите се консултирахме с Google Earth. Прекарах права линия между Енихан и Перелик и вляво от последния, продължението й стигна до Боздаг. По същия начин прекарах линия между Енихан и Персенк (къдравата верига от върхове), чието продължение стигна до няколко върха в Рила (вж. снимките по-долу). А в Стара планина с голямо увеличение на фотоапарата се вижда кулата на вр. Ботев.

Така, оказа се, че от Енихан се виждат следните обекти:

-        – Бяло море с остров Самотраки и вр. Фенгари (Лунен);

-        – Планината Боздаг (на гр. Фалакро – Плешива планина заради голите си върхове) в Гърция;

-        – Пирин с вр. Вихрен;

-        – Рила с върховете по рида от Голям Мечи връх до Павлев вр. и вр. Канарата, както и (евентуално) върховете Ковач и Суха вапа;

-        – Стара планина с вр. Ботев;

-        – Неизброимо множество от родопски върхове. Циганско градище, Ком, Перелик, Снежанка, Персенк, а даже и Белинташ са само някои от по-значимите;

-        - От Енихан в ясен ден се виждат като облачета дори пушеците от комините на Марица-Изток.

Освен всички снимки и сравнения с карти от Google Earth, публикувам още веднъж и статията на инж. Сариев, която обосновава хипотезата, че Енихан е търсеното главно светилище на Дионис. Интересното е, че самият инж. Сариев, макар да е ходил много пъти на върха, не знаеше, че от него се вижда Самотраки и когато научи за това от нас, го счете като сигурно доказателство, че теорията му е вярна!

о. Самотраки
image
Съпоставка с профила на о. Самотраки от Google Earth

Стара планина – вр. Ботев
image

image

image

image
Кулата на вр. Ботев

Рила
image

image

Пирин
image

image

image

пл. Боздаг, Гърция
image

image

image

image

Изследването на инж. Сариев: Енихан е търсеното светилище на Дионис

image
image
image
image
image
image

М. Константинов
Пловдив, 04.01.2016 г.




Гласувай:
13



1. lexparsy - Само почитания и духовна подкрепа ...
28.05.2019 02:38
Само почитания и духовна подкрепа за всичко написано, и в предишните ти постинги!
Думите @ са излишни!
цитирай
2. lexparsy - https://cloud.mail.ru/public/4LXd/3GN9S2fKM
28.05.2019 07:47
   Направих си труда да превърна в WORD документ, приложените сканирани страници, и го прилагам в заглавието на коментара.
   Но след като този материал е приложен, ще си позволя да споделя асоциациите си от припомнянето на Феномена ‚Енихан Баба‘. И то веднага след успехите на избори за европейското ни представяне на една незаконна спрямо конституцията ни „партия“, издигнала незаконен паметник на личности, избили стотици хиляди българи, докато спорим дали е имало турско робство.
   А всеки по света може да прочете, даже и Уикепедия, финалното и изречение на справката за Енихан баба:
   „Незаконното построяване на гробницата, както и това, че не е разрушена като всяка друга незаконна сграда са характерен пример за незачитането на българските закони от партийните функционери на ДПС. Построяването на такава гробница, по своята наглост би било сравнимо единствено с издигането на паметник на Хитлер в центъра на Йерусалим или Тел Авив.“
   А дали не сме, освен под Евро-Атлантическо, но и все още под турско робство?
цитирай
3. barin - Здравей, prarodinata. Светилища ...
28.05.2019 08:51
Здравей, prarodinata. Светилища из Родопите има много. Не мога всички да ги посетя. Мисля, че местата им не са избиране на случаен принцип, а са се спазвали определени съотношения и са избирани специални места. По-издигнатите от древните народи са имали познания. Като гледам картата в началото и имам предвид височината изглежда има обширна панорама от светилището.
Поздрави!
цитирай
4. emelika - Благодаря, prarodinata!
28.05.2019 09:38
Благодаря и на lexparsy!
Явно робствата се наслагват. Веригите също.
цитирай
5. prarodinata - Само почитания и духовна подкрепа ...
28.05.2019 10:03
lexparsy написа:
Само почитания и духовна подкрепа за всичко написано, и в предишните ти постинги!
Думите @ са излишни!

Благодаря за оценката и за подкрепата, те са особено нужни във времена като днешните! Всъщност, въпреки че ние слабо познаваме историята на човечеството, едва ли някога е имало времена като днешните ...
цитирай
6. prarodinata -    Направих си труда да превърна в ...
28.05.2019 10:23
lexparsy написа:
   Направих си труда да превърна в WORD документ, приложените сканирани страници, и го прилагам в заглавието на коментара.
   „Незаконното построяване на гробницата, както и това, че не е разрушена като всяка друга незаконна сграда са характерен пример за незачитането на българските закони от партийните функционери на ДПС. Построяването на такава гробница, по своята наглост би било сравнимо единствено с издигането на паметник на Хитлер в центъра на Йерусалим или Тел Авив.“
   А дали не сме, освен под Евро-Атлантическо, но и все още под турско робство?

Благодаря много за помощта, радвам се че материалът предизвиква интерес! Съгласен съм за робството. Построяването на текето на вр. Енихан обаче не е просто символ на беззаконието в Родината и демонстрация на надмощие от страна на тази партия. Освен че цели да увековечава националните ни комплекси, кръговете зад Доган са търсели там нещо, което да им даде още повече власт и познание. Не зная какво са намерили, но Това, което те преследват, никога няма да попадне в ръцете им. То чака само нас, Българите, но нас все още ни няма...
цитирай
7. prarodinata - Благодаря и на lexparsy!Явно ...
28.05.2019 10:34
emelika написа:
Благодаря и на lexparsy!
Явно робствата се наслагват. Веригите също.

Добре дошла, Емелика!
За робството – мисля си, че днес е доста по-трудно да се борим с него. Как беше – "Робът има да губи само веригите си". Е, днес робите имат да губят много повече – почивките в Гърция, пълните колички с ГМО продукти от Кауфланд, и омайващите изпарения на опиума, който глобалната развлекателна индустрия предлага щедро за всички ... Как да стане?! Аз знам и не съм сам, но Времето явно още не е дошло...
Поздрави!
цитирай
8. prarodinata - Здравей, prarodinata. Светилища ...
28.05.2019 10:38
barin написа:
Здравей, prarodinata. Светилища из Родопите има много. Не мога всички да ги посетя. Мисля, че местата им не са избиране на случаен принцип, а са се спазвали определени съотношения и са избирани специални места. По-издигнатите от древните народи са имали познания. Като гледам картата в началото и имам предвид височината изглежда има обширна панорама от светилището.
Поздрави!

Привет! Местата на светилищата със сигурност не са произволни. Освен природните дадености, определящо е било и геостратегическото им разположение. Енихан е блестящ пример за това. Най-важните светилища като него също така са образували мрежа, за което ключова е била и директната видимост помежду им. Имаме още много какво да търсим и намираме...
Поздрави!
цитирай
9. lexparsy - Още ще споделя...
28.05.2019 12:36
Есента имах късмета да обикалям около седмица по част от тези светилища, но не да ги гледам от далече а по тракийските им камъни.
Коста и Веси споделиха много снимки и впечатления, но аз обещах пак да отида, защото така и не можах да си обясня, каква е тази мистична дарба на траките, да боравят с камъните, все едно са от пластелин... Не само истуканите, олтарните отвори и улеи, но и самите пътеки са изваяни в камъка, е не сечени от блокове и подреждани, както са правили римляните, докато са ги цепели за да си правят там пътища, по които единствено сега храмовете са достъпни!
Не искам да коментирам обредните предназначения на храмовете, защото май все още херметична за нас „непросветените“...
Но останах с впечатление, че тези храмове са били охранявани и трудно достъпни чрез дървени мостове и съоръжения, а и там е имало и жилищни постройки... Навсякъде може да се видят дупки в камъните за греди или колони за постройки.
На мене ми се искаше на всяко място да поспра и да се „ослушам“, но компромиса за 6 дена по 8-10 часа ходене, беше приоритет!
Много има да се разказва за тези свещени места Мартин...
И тепърва ще се разкриват!
Пак ти благодаря за споделянето.
цитирай
10. prarodinata - Есента имах късмета да обикалям ...
28.05.2019 16:16
lexparsy написа:
Есента имах късмета да обикалям около седмица по част от тези светилища, но не да ги гледам от далече а по тракийските им камъни.
Коста и Веси споделиха много снимки и впечатления, но аз обещах пак да отида, защото така и не можах да си обясня, каква е тази мистична дарба на траките, да боравят с камъните, все едно са от пластелин... Не само истуканите, олтарните отвори и улеи, но и самите пътеки са изваяни в камъка, е не сечени от блокове и подреждани, както са правили римляните, докато са ги цепели за да си правят там пътища, по които единствено сега храмовете са достъпни!
Не искам да коментирам обредните предназначения на храмовете, защото май все още херметична за нас „непросветените“...
Но останах с впечатление, че тези храмове са били охранявани и трудно достъпни чрез дървени мостове и съоръжения, а и там е имало и жилищни постройки... Навсякъде може да се видят дупки в камъните за греди или колони за постройки.
На мене ми се искаше на всяко място да поспра и да се „ослушам“, но компромиса за 6 дена по 8-10 часа ходене, беше приоритет!
Много има да се разказва за тези свещени места Мартин...
И тепърва ще се разкриват!
Пак ти благодаря за споделянето.


Наблюденията ти са много точни, включително и за обработката на скалите като 'пластелин' – в това може би има доста истина...
Благодаря ти и аз!
Поздрави!
Мартин
цитирай
11. lexparsy - https://www.youtube.com/watch?time_continue=168&v=bDG66U-MmsM
29.05.2019 07:36
Пускам ти едно видео с лекция:
Илиян Бучков: Какви тайни крият Рила и Родопите?
Нарочно съм сложил „time_continue=168“
където се говори за разстоянията между светилищата, но в по-широк мащаб. :-)
Поздрави
цитирай
12. prarodinata - Капани за наивници
29.05.2019 11:15
lexparsy написа:
Пускам ти едно видео с лекция:
Илиян Бучков: Какви тайни крият Рила и Родопите?
Нарочно съм сложил „time_continue=168“
където се говори за разстоянията между светилищата, но в по-широк мащаб. :-)
Поздрави

Благодаря за видеото, но подобни 'изследвания' противоречат изцяло на здравия разум и на моите виждания. Да не говорим, че правят опасни внушения, на които да се ловят наивници, опитващи се да тръгнат по духовен път. Организации и личности като Портал12, Виделей, Дамян Попхристов, дъновисти и пр. са съждадени да бъдат коварни капани за всички прохождащи в духовните търсения. Съветвам всеки читав нашенец да бяга от тях като от огън!

Поздрави!
цитирай
13. lexparsy - Съгласен съм с изводите и препоръките ти Мартин, НО
29.05.2019 12:13
prarodinata написа:
lexparsy написа:
Пускам ти едно видео с лекция:
.....

Благодаря за видеото, но подобни 'изследвания' противоречат изцяло на здравия разум и на моите виждания. Да не говорим, че правят опасни внушения, на които да се ловят наивници, опитващи се да тръгнат по духовен път. Организации и личности като Портал12, Виделей, Дамян Попхристов, дъновисти и пр. са съждадени да бъдат коварни капани за всички прохождащи в духовните търсения. Съветвам всеки читав нашенец да бяга от тях като от огън!
Поздрави!

Различаването, е присъщо за духовния човек! А то трудно се придобива и с 'пресяване" на много Плява.
Само ще намекна, че "грешните учения" са създадени освен от заблуждение, но и тенденциозно изопачаващи огледално някои укрити истини.
Предизвикателно е да ги откриеш. А за това трябва и да гледаш и четеш!
Аз се забавлявам да откривам изопаченостите на тъй модерната ни Езотерика, заомбираща хората с грешни и даже порочни разбирания.
цитирай
14. prarodinata - Езотерика
29.05.2019 12:19
lexparsy написа:
prarodinata написа:
lexparsy написа:
Пускам ти едно видео с лекция:
.....

Благодаря за видеото, но подобни 'изследвания' противоречат изцяло на здравия разум и на моите виждания. Да не говорим, че правят опасни внушения, на които да се ловят наивници, опитващи се да тръгнат по духовен път. Организации и личности като Портал12, Виделей, Дамян Попхристов, дъновисти и пр. са съждадени да бъдат коварни капани за всички прохождащи в духовните търсения. Съветвам всеки читав нашенец да бяга от тях като от огън!
Поздрави!

Различаването, е присъщо за духовния човек! А то трудно се придобива и с 'пресяване" на много Плява.
Само ще намекна, че "грешните учения" са създадени освен от заблуждение, но и тенденциозно изопачаващи огледално някои укрити истини.
Предизвикателно е да ги откриеш. А за това трябва и да гледаш и четеш!
Аз се забавлявам да откривам изопаченостите на тъй модерната ни Езотерика, заомбираща хората с грешни и даже порочни разбирания.

Напълно съм съгласен с тези думи. Модерната езотерика е хлъзгав улей. Нужни са безпогрешна интуиция и/или много знания и опит (които само единици притежават), за да не се изпързаляш :)
цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, Мартине!
29.05.2019 13:37
Поздравления за изследователската ти дейност !
Мен ме интересува особено " гръцкия" остров Самотраки Интересно е, че името има смисъл и на съвременен Български-само траки живеят там Или Тасос, известен с тракийските имитационни тетрадрахми!
Както и писанията за " гръцкия" град Анхиало,главно пристанище на Сапейското , тракийско царство, васално на Рим!
Че в него траки живеят! Потвърждават го тракийските могили край него!

Хубав ден!
цитирай
16. andorey - Привет и от мен! Страхотен постинг ...
29.05.2019 19:16
Привет и от мен! Страхотен постинг се е получил. На този връх със сигурност е имало много значимо светилище, той е почитан и до днес от местното население, което прави събори и курбани там.
Все пак си мисля че прорицалището на Дионис е било на друго място. В това предаване съм разгледал всички известни ми предположения по този въпрос, за светилището. Накрая изказвам и едно мнение, което не е само мое, по скоро започвам да се убеждавам в него с времето - https://www.youtube/watch?v=32QSJyhC86o
цитирай
17. prarodinata - Траки = древни българи
30.05.2019 12:49
leonleonovpom2 написа:
Поздравления за изследователската ти дейност !
Мен ме интересува особено " гръцкия" остров Самотраки Интересно е, че името има смисъл и на съвременен Български-само траки живеят там Или Тасос, известен с тракийските имитационни тетрадрахми!
Както и писанията за " гръцкия" град Анхиало,главно пристанище на Сапейското , тракийско царство, васално на Рим!
Че в него траки живеят! Потвърждават го тракийските могили край него!

Хубав ден!

Привет!
Ако забелязвате, постепенно изоставям 'траките' и все повече замествам с древни българи. След като приемаме автохтонната теза за истина, няма смисъл да продължаваме да наричаме дедите си както те самите никога не са се наричали. Траки, както знаем, е екзоним и ако все още го използваме, то е само за (временно) удобство. Ще свикнем :)
Прочее, още ли смятате, че 'българи' датира от времето на римското владичество?
Поздрави!


цитирай
18. prarodinata - Привет и от мен! Страхотен постинг ...
30.05.2019 12:53
andorey написа:
Привет и от мен! Страхотен постинг се е получил. На този връх със сигурност е имало много значимо светилище, той е почитан и до днес от местното население, което прави събори и курбани там.
Все пак си мисля че прорицалището на Дионис е било на друго място. В това предаване съм разгледал всички известни ми предположения по този въпрос, за светилището. Накрая изказвам и едно мнение, което не е само мое, по скоро започвам да се убеждавам в него с времето - https://www/watch?v=32QSJyhC86o

Андрей, благодаря! И за мен този материал е важен, Енихан заслужава задълбочено изследване и това е само началото. Що се отнася до светилището на Дионис, не вземам страна в този спор, дано да разберем истината един ден. Ще видя и твоите аргументи за Хераклея Синтика.
Поздрави и успешна кампания!
цитирай
19. leonleonovpom2 - Здравей, Мартине!
30.05.2019 22:12
Да, това беше първият ми постинг
Да, аз също смятам ,че сме местни, че Аспарух идва при свои, че Българи и траки е едно и също
Относно името, Херодот казва ,че етносните имена при траките често се менят
Затова търся , откъде може да идва Българи Един от вариантите е от Рим! Българин се появява като име през втори век- войници при Хадриан През римско време, затова се насочих към Рим Но може да ползват и по- старо име- от Александрово време например, при похода му на изток, свързан с масово преселениеот Тракия в Согдийската империя-управлявана от македонски царе, след смъртта на Александър!.......Защото на езика на местните ,Българин означава герой- полубог!
Иначе, убеден съм, че германец, немец, рус-руснак са с латински произход
Но в науката са възможни различни правдоподобни мнения по даден въпрос и докато не се утвърди едно от тях, всички са в обръщение...

Поздравявм те за постинга и продължавай, имаш възможности и качества!

Хубава вечер!
цитирай
20. planinitenabulgaria - Като свидетел на възродитления процес, който ме свари в с. Лебед по време на
04.12.2020 23:04
преход към светилището Илкая до с. Воденичарско, съм свидетел и на взривяването на мястото, където е бил погребан завоевателят на Родопа, Енихан баба, убит при завладяването на Родопа от турците наблизо. Там имаше един малък кратер във форма на паница с дълбочина към 1, 5 м. и широчина към 2, 5 м. Свидетел съм и на възстановяването на паметника и на чупенето на паметника на Момчил войвода от желаещи да противопоставят хората едни на други и възстановяването му от помаците веднага. Голяма придобивка е пътят, който построиха от с. Манастир до с. Давидково, а сега през с. Загражден ще има и път до Лъки. От вр. Чилякая започва Светата планина за траките, наричана още Ненковска, с едни от най-големите светилища по Родопа.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: prarodinata
Категория: История
Прочетен: 1537709
Постинги: 49
Коментари: 896
Гласове: 2105