2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. kvg55
5. reporter
6. zahariada
7. demograph
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. wonder
13. grigorsimov
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. mt46
6. ka4ak
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. iw69
6. kalpak
7. rosiela
8. savaarhimandrit
9. dokito
10. varg1

Прочетен: 29529 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 28.07.2013 16:12

КРАЛИ МАРКО, МАДАРА, ТРАКИЙСКИЯТ КОННИК И ТРАКИЙСКИТЕ ИКОНИ НА СВ. ГЕОРГИ. ПРОДЪЛЖЕНИЕ
Продължение на темата за Крали Марко, св. Георги и Тракийския конник.
„Според записана в Първомай (Хаджиелес), Хасковско, коледна песен (СбНУ I, 13) св. Георги отключва небето с левите (показателно!) ключове, за да дарява роса на хората, но след като му принесат жертва едно вакло и виторого агне:
Свети Георги се зарадва
та си всегна в десни джеб’ве,
та извади леви ключ"ве,
та разключи небе, земя,
та пропадна тъмна мъгла,
та порося бяла роса,
та поникна добра трева,
та попаси сиво стадо.”
„Дарител на влага — роса и дъжд — се явява св. Георги и в една записана в Дерекьой, Казълагачко, и допълнена от Балван, Търновско, песен (СбНУ, XXVIII, 441).”
„В заключение можем да изтъкнем, че св. Георги е един от юнаците в българския фолклор и „най-добър юнак“ (СбНУ, XXXV, 60), който в рамките на един дуалистичен светоглед държи винаги оръжието си в ръка и винаги е готов да влезе в бой, за да унищожи ламята.”
„А като имаме пред вид образа, над който се е наслоил образът на св. Георги, ние можем да свържем и народните песни за св. Георги с конника закрилник, към когото са се обръщали при някакво нещастие и към който се е обръщал и земеделецът за плодородие.”
„Тъкмо защото българските народни песни не са изникнали под църковно влияние, а под влияние на старинни народни предания, към които е прираснало името на св. Георги, в тях няма и помен от мъченията на св. Георги, който мотив „преобладава в руските духовни стихове над този за борбата му с дракона“645, поради това, че те са били създадени именно под книжно влияние.”КРАЛИ МАРКО: ОТ СРЕДНОВЕКОВЕН МАКЕДОНСКИ ФЕОДАЛ ДО МИТИЧЕН ПОКРОВИТЕЛ НА ЦЯЛАТА БЪЛГАРСКА ЗЕМЯ
„Но всеки, който е разглеждал песните за св. Георги и е бил запознат с българските юнашки песни, не е могъл да не забележи, че някои мотиви и моменти се срещат и в едните, и в другите (…) Хвърля се на очи, че и Крали Марко подобно на св. Георги се явява дарител на вода. Характерна в това отношение е една народна песен (Сб. Миладинови, 8), която е дадена в сборника като великденска. В тази песен гората е останала без вода, защото „стара самовила“ е събрала водата и „изнесла навръх планината“, където продава „един бардак вода“ за „очи“, но Крали Марко убива самовилата и освобождава водата.”
„Близостта в народното схващане на св. Георги и Крали Марко намира израз и в това, че и Крали Марко спасява царска дъщеря (…), освобождава и орачи, и овчари в песен, записана в Спасово, Чирпанско (В. Бончев, 140). Но тук „три синджира роби“ са карани вече не от ламя или юда, а от 200 татари и 500 бошнаци.”
„Въз основа на казаното дотук може да се приеме, че образът на юнака конник в българския фолклор е изграден върху старинния образ на героя конник, в чиито жили тече тракийска кръв и който поради историческата конкретизация, която, смятам, е основен закон в развитието на българския юнашки епос, е преминал през различни превъплъщения. Най-значителното от тях е Крали Марко.”
МАРК на тракийски език означава ‘(червен) кон’. Никак не е случайно, че по-новото превъплъщение на героя-конник се зове именно Марко. Тази дума може да се открие и до днес в името на любимия помощник на отрудения, беден български селянин (конят е бил твърде скъп) – магарето, което винаги е Марко, б.м.
И като се връщаме към една своя мисъл, изказана в работата ни за произхода на песента за дете Дукадинче, бихме искали да изтъкнем отново, че митичните черти на Крали Марко не са се появили по-късно в образа на историческата личност на прилепския крал, но че те са черти на култовия и митичен образ на героя конник, на първообраза, който се свързва в процеса на историческата конкретизация с Крали Марко. Митичните подвизи на Крали Марко идват от преданията за героя конник, който призрачен и реален е бродил през вековете и хилядолетията из Балканския полуостров, зароден у първите му жители или осиновен в далечното минало от тях. Крали Марко е последното превъплъщение на хероса и в него българският и южнославянският фолклор изобщо е запазил по силата на историческата конкретизация част от фолклорното богатство на траките. Нека споменем тук още, че кърменият от самодиви Крали Марко напомня и един от образите на тракийския херос. Така майката на Рез над трупа на убития си син казва: „И баща ти не те предаде в ръцете на смъртни, за да бъдеш отгледан, но на изворните нимфи. Отгледан чудесно от тия девойки, ти надмина мъжете на Тракия, о сине”.
(Следващата снимка вероятно представя сцена на инвеститура: Богинята-Майка връчва властта на Божествения наместник на земята – Царя-конник. Конят тържествено е положил крак върху жертвеник. Името Крали Марко всъщност означава точно ‘Цар-конник’, Б.м.)
И в същност тъкмо конкретизирането на мита за героя конник чрез Крали Марко прави от последния конник. Историческият прилепски владетел не е бил виждан от съвременниците си като такъв, както може да се заключи от това, че на една от стените в църквата на манастира, посветен на св. Димитър до Скопие, Крали Марко, който е построил манастира, е нарисуван с архиерейска корона на главата, със златен кръг наоколо. В дясната си ръка той държи свитък, а с лявата се опира на сабята си. Около лика му стои надписът „Въ Христа Бога благоверен краль Марко“, какъвто надпис има и върху сечените от Марко монети.”
„Развитието на юнашкия ни епос е по-нататъшна историческа конкретизация на тракийския герой конник. Касае се за едно развитие, при което тракийското наследство е било просмукано през вековете от славянско и българско жизнено съдържание.”
„Само ако приемем, че св. Георги и Крали Марко са превъплъщения на балканския герой-конник, бихме могли да обясним близостта между тези два образа, която намира израз в това, че те се срещат в песни с еднакво съдържание, че те извършват еднакви подвизи според редица народни песни: борци срещу ламята, дарители на вода, освободители на роби. На почвата на християнско-религиозното виждане на св. Георги не би могло да се осъществи сближаването му с Крали Марко. Преплитането на еднакви мотиви в песните за св. Георги и за Крали Марко е било възможно, защото те са били чувствувани от народа като два вътрешно близки образа. А чувството за тази близост е било създадено от това, че те са изникнали върху една и съща основа — представата за героя конник, приета от траките”.
Нека всеки, който е стигнал дотук :) прочете и статията на Андрей Киряков за Крали Марко и тракийския конник, заслужава си!
Тагове:
Красотата, защитавана с оръжие или любов...
Втора вода...
С това изображение става известен и в Грузия и особенно в Русия. Така, че нашия "тракийски конник е по-скоро съвпадение на образите" .
Поздрави!
Марко, или Марка е наистина тракийска дума за кон, като значението е червен, или черен.
Тази дума е дадена на галите под формата марко-боен кон, а и на германите. От марко идва старовисоконемската meriha-кон.
25.05.2013 17:13
Поздрави!
А смисълът беше в това ,че първите изображения на св.Георги не са с кон, докато тези на които е изобразен като конник са се появили най-рано в Берит!
Та като как "тракийския конник" има нещо общо със св.Георги ? Освен визуално разбира се.
Поздрави!
Същото постижение е описано с израза „Да хванеш бика за рогата”, който идва от легендата за седмия подвиг на Херкулес. На гръцкия герой било заповядано от цар Евристей да доведе животното в Микена, за да бъде принесено в жертва на бог Посейдон. Херкулес го укротил, хващайки го за рогата.
Същото е направил и Христос: "В света скърби ще имате, но дерзайте; Аз победих света."
"Българска народна митология", 1993 г., Иваничка Георгиева
http://www.mling.ru/etnolingvistika/bg/muth_bg/
В книгата са дадени взаимовръзките, които разкриват приемствеността между образите на Тракийския конник, Крали Марко и Свети Георги. Също така е обяснен и произхода на редица християснки светци. Оказва се, че това са всъщност божества от по-старите местни религии и вярвания, наричани сега езически (всъщност това е хубава дума - "езически" означава "народен"). Тези божества са внесени в християнството като, разбира се, имената им са сменени и към всеки е прикачена измислена история за миналото му и за чудото, което е извършил, за да бъде обявен за светец. Така именно Тракийският конник става Свети Георги.
Поздрави!
Kalki: http://en.wikipedia.org/wiki/Kalki
Kalki Avatar - The Apocalyptic Horse Rider: http://www.yoga-philosophy.com/eng/kalki/kalki.htm
Kalki: http://en.wikipedia.org/wiki/Kalki
Kalki Avatar - The Apocalyptic Horse Rider: http://www.yoga-philosophy.com/eng/kalki/kalki.htm
Определено смятам, че сегашната Кали юга е към своя край. Време е Конникът да слезе и отново да поведе своята вечна битка срещу хаоса, дисхармонията и дисбаланса във Вселената, които за краткост наричаме просто Зло.
Поздрави и благодаря за уместната аналогия, която давате!

2. Блогът на Sokoli
3. МАГУРА - ИЗТОЧНИК НА МОЩ
4. Ние сме българи, не татари
5. Трапецовидните ниши – обяснението
6. Народно-образователен блог на Валентин Иванов - АТИЛ
7. Истината ще ви направи свободни
8. Истинската история на българския народ
9. Монархистъ - Kонсерваторъ
10. Свастиките на баба Вида